Een geslaagd trainingskamp

De voorbereiding op het nieuwe seizoen staat op het punt van beginnen, of is voor sommige teams zelfs al begonnen!  Vaak hoort daar een trainingskamp bij. Gezellig en vaak loodzwaar. Lees dit verslag van Lekker Bezig voor wat je wel (en juist niet!) moet eten tijdens een trainingskamp.

Vrijdagmiddag – verzamelen

Een tikkie nerveus melden de nieuwe spelers zich op de parkeerplaats voor het clubhuis. Voor hun is het de eerste keer op trainingskamp met de nieuwe ploeg, en ze weten nog niet helemaal wat ze kunnen verwachten. Voor vanavond staat er nog weinig op het menu. Naar het hotel, inchecken en een lichte maaltijd in het hotel. Morgen staat er een ouderwetse bosloop op het programma. Een lichte maaltijd, met weinig vet en vezels is de volgende ochtend verteerd. Een opgeblazen gevoel in de buik kan je met een duurloop er niet bij hebben! 

Zaterdagochtend 08:30 – ontbijt

Natuurlijk is er gisteren net iets te lang gekaart, gepoold en gelachen in de hotellobby, dus met kleine oogjes meldt iedereen zich aan het uitgebreide ontbijtbuffet. Croissants, chocoladebroodjes, eieren met vette worst, yoghurt met fruit en alle soorten beleg liggen uitgestald. De een valt hongerig aan, terwijl de ander rustig aan bakje yoghurt met wat fruit zit en een boterham eet. 

Zaterdagochtend 10:00 – bosloop

Onder leiding van de assistent-trainer is er een parcours uitgezet door het bos rondom het hotel. Ruim 8 kilometer hardlopen in groepjes, met krachttraining om de 2 kilometer. Voor het snelste groepje ligt een verrassing te wachten dus iedereen vliegt erin. Al snel blijkt dat een ontbijt, vrijwel direct gevolgd door een bosloop geen al te best idee is. De croissants en eieren met worst liggen zwaar op de maag en het duurt dan ook niet lang voordat de eerste croissants langs het bospaadje liggen. 

Zaterdagmiddag 12:00 – lunch

Na de bosloop is iedereen bekaf en hongerig (zeker degenen die hun ontbijt niet binnen konden houden). Gelukkig is hieraan gedacht en worden er sandwiches met gerookte kip op tafel gezet vol proteïne. Deze helpen om je spieren een kick-start te geven na zo’n zware inspanning. Het is ook niet gek dat er van die sandwiches binnen no-time niks meer op is. 

Zaterdagmiddag 16:00 – training

Een rustige training, met een lange rondo en wat footvolley om de inspanning van vanochtend even uit de benen te krijgen en toch nog wat met de bal te doen. 

Zaterdagavond 19:00 – diner

Zaterdag, frietdag! Feest dus. Maar dan wel van zoete aardappel, daar zitten bijna 2x zo veel voedingsvezels in als in een normale aardappel. Dankzij deze vezels worden de koolhydraten in zoete aardappels langzaam verwerkt, waardoor je een constante bloedsuikerspiegel houdt. Grote pieken en dalen in de suikerspiegel zijn ongezond, en zorgen ook voor dalingen in je energie Om dezelfde reden is het verstandig om geen cola te drinken bij het eten. Alcohol is helemaal onverstandig, met een kater is nog nooit iemand kampioen geworden!

Zondagochtend 09:30 – ontbijt

Er is geleerd van de ontbijtfouten van gisteren, vandaag zitten de meeste spelers aan een beschaafd ontbijt. Over 3 uur staat er een wedstrijd op het programma, dus dit is het moment om nog flink wat koolhydraten te eten, maar de vette worsten laat iedereen nu maar staan. Het is warm, dus het is slim om nu alvast te beginnen met voldoende drinken. Het beste zijn isotone sportdranken, deze zorgen ervoor dat de zoutbalans in orde blijft en de koolhydraten die hierin zitten worden vrijwel direct opgenomen. 

Zondagochtend 11:30 – kleedkamer

Een uur voor de wedstrijd. Voordat er aan de warming-up begonnen wordt is het goed om nog een gezonde snack te nemen, zoals een banaan, mueslireep of een sportbar. De bidons moeten zeker mee naar het veld, want nog steeds is het belangrijk om te drinken. Het liefst elk kwartier. Als het kan, ook tijdens de wedstrijd!  

Zondagmiddag 12:15 – rust

Na een pittige eerste helft, het is toch weer even wennen na de zomerstop, is de stand 1-1. Er gaan een hoop dingen goed, maar er kan ook nog veel beter. Terwijl de trainer wat punten aanstipt waar in de tweede helft op gelet moet worden, gaat de assistent rond met bananen en andere koolhydraatrijke snacks die ook een uur voor de wedstrijd gegeten zijn. Hij waarschuwt, “Eet niet te veel, maar zorg wel dat je weer wat energie binnenkrijgt. We moeten nog 45 minuten!” 

Zondagmiddag 14:30 – na de wedstrijd

Na de eerste oefenwedstrijd van het seizoen met 4-1 te hebben gewonnen kan iedereen van een geslaagd trainingskamp spreken. Hoewel het een zware wedstrijd was, is er mede dankzij het goed eten en drinken aan het langste eind getrokken. Zo zie je maar, met de juiste voeding kun je het verschil maken!