Kleine aanpassingen, grote stappen

Een gezonder aanbod wil niet zeggen dat je hele assortiment moet aanpassen. Vaak kun je met kleine aanpassingen al grote stappen maken!

Bekijk je bestaande gerechten

Vaak kun je je gerechten met een hele kleine aanpassing al een stuk gezonder maken. Je kunt je huidige assortiment blijven voeren en biedt toch een gezonder product! Hieronder geven we je een paar makkelijke maar effectieve tips!

  • vervang het witte brood van de tosti voor bruin brood
  • voeg wat tomaat toe aan de tosti
  • staat er een broodje zalm op je kaart? Vervang de roomkaas door tzatziki of zuivelspread en je broodje is ineens een stuk gezonder.
  • serveer je gehaktbal of hamburger op een bruin broodje en voeg wat rauwkost toe
  • leg wat tomaatjes en radijsjes erbij op een borrelschaal. Wedden dat het gewoon opgegeten wordt?

Speel met het brein...

Wist je dat bijna 90% van de keuzes die we dagelijks maken onbewust gebeurt? Veel keuzes worden uit gewoonte gemaakt of omdat het brein onbewust op een idee wordt gebracht. Zo werkt het ook bij het maken van een beslissing over wat je gaat eten.

Dit kun je in je kantine hartstikke goed gebruiken om de gezonde producten de gemakkelijke keuze te maken. Een paar nuttige tips:

  • Leg in verhouding meer bruine broodjes neer dan witte broodjes. De kans is groot dat iemand de bruine kiest.
  • Promoot in de kantine alleen de gezonde keuzes door bijvoorbeeld een poster of menukaartje. De bezoekers gaan dit dan onbewust vaker bestellen.
  • Biedt leuke combideals aan met de verantwoorde keuzes, bijvoorbeeld een gezond broodje met een flesje water voor een leuke prijs.

Begin met producten zonder bereiding

Als je snel stappen wilt maken zonder je recepten meteen aan et passen of nieuwe producten toe te voegen, begin dan met de producten die geen bereiding nodig hebben. Je hoeft er niets anders voor te doen maar je aanbod wordt een stuk gezonder. Zet de betere varianten er naast of vervang de varianten die het minst goed lopen voor een verantwoordere keuze. 

  • Frisdrank --> water of light frisdrank
  • Sportdrank --> betere varianten zoals hydration of isotone
  • Limonade in de rust --> suikervrije limonade of water
  • Chips --> popchips of popcorn
  • Snoep --> suikervrije snoepvarianten