Verdien slim geld voor je club via je koeler

Een koeler is meer dan de opslagplaats van kantinedrankjes. Je kunt er namelijk op een simpele manier meer geld uithalen dan je nu misschien denkt. En daarmee kun je weer extra leuke dingen doen voor je club. Dus ga aan de slag met onze snelle tips en deel de weetjes met je bar-collega’s. Leuk voor de kas, en ondertussen geef je de beste service aan jullie gasten.

Waarom werken met een koelerplan? Omdat het simpel is, zorgt voor blije gasten, goed kantinemanagement én jullie frisdrankomzet verhoogt. En dat is goed voor de club!


3 simpele stappen naar ‘gemakkelijke’ omzet

Zorg ervoor dat de basis op orde is en de barcollega’s de trucs kennen en toepassen:

  • Volg een duidelijke indeling via het koelerplan (leg het bij de koeler).
  • Zorg voor goede beschikbaarheid & zichtbaarheid van je assortiment. Want impuls werkt!
  • Doe actief suggesties aan je gasten.


Dat werkt! Want wist je dat…

  • Sporters & gasten vaak pas in de kantine bepalen of ze wel of geen drankje kopen…
  • Dat gemiddeld maar 40% in de kantine koopt?

Dat kan beter! En dat kun jij dus gemakkelijk beïnvloeden, door goed te laten zien wat je hebt en door ze te inspireren en te adviseren.


Help en verras je gasten

Met jouw suggesties help je je gasten en breng je ze op ideeën. En laat je ze misschien ook wel kennis maken met andere of nieuwe drankjes. En iedereen houdt van variatie, keuze en afwisseling, toch?

Wijs ze bijvoorbeeld op nieuwe merken of slimme en lekkere combinaties. Die zij nog niet kennen maar jij wel. Door bijvoorbeeld Water bij de koffie te verkopen. Of – met het oog op gezondere alternatieven – nieuwe merken en producten onder de aandacht te brengen met minder calorieën, zoals bijvoorbeeld het nieuwe merk Fuze Tea met bijzondere, verrassende smaken én laag in calorieën.


Een afgestemd koelerplan: handig!

Maak je kantinewerk gemakkelijker en leuker via het koelerplan. Het helpt jou namelijk zonder meerwerk en je gast is blijer en brengt meer geld in het clublaatje, want:

  • Je biedt dan altijd de juiste producten, merken en verpakkingen aan die jouw klanten aanspreken.
  • Je houdt de voorraad handig op orde.


Verantwoorde sportkantine

Op basis van ervaring is een koelerplan gemaakt dat goed past bij een verantwoorde sportkantine. Hiermee bied je je gast op elk moment van de dag een passend drankje en heb je genoeg voorraad in de koeling.


Goud of zilver?

Een gezonde sportkantine bestaat voor een minimaal percentage uit ‘Betere keuze’-producten. Afhankelijk van jullie ambitie maak je je keuze voor het passende plan. Kiezen jullie voor: Zilver, met minimaal 60% betere keuze producten? Of voor Goud, met minimaal 80% betere keuze?     

gouden koelplan gouden koelplan
Zilveren koelplan zilveren koelplan
Betere keuze betere keuze
Uitzonderingen uitzondering

Kies je plan en neem de stappen naar succes

  1. Plaats de koeling op een zichtbare plek.
  2. Volg de optimale indeling uit het koelerplan om je gasten tot een aankoop te verleiden.
  3. Bied keuze in je assortiment, want 62% koopt geen drankje als zijn/haar voorkeursmerk niet verkrijgbaar is én je gast wil de keuze hebben en kunnen variëren.
  4. Bied keuze in verpakkingsgroottes, zodat je een aanbod hebt voor iedere portemonnee.

Weetjes & suggesties…waarmee je kunt ‘verleiden’

Test je eigen kennis en die van je bar-collega’s. Want de beste verleider brengt de meeste baromzet voor de club. Wie wint?

Wist je dat:

  • Sporters & gasten vaak pas in de kantine bepalen of ze wel of geen drankje kopen?
  • Gasten maar tot 20 seconden de tijd nemen voor het maken van een keuze en vinden van hun product?
  • Gemiddeld maar 40% in de kantine koopt? Daar zit dus nog 60% winst!
  • 62%  Geen drankje koopt als zij hun voorkeur niet kunnen vinden?
  • Koffie de meest gekochte drank in sportkantine is, gevolgd door (koolzuurhoudende) frisdrank en water?
  • Als je water verkoopt bij koffie, dit je omzet met gemiddeld +20% kan laten stijgen?
  • Consumenten steeds meer op zoek zijn naar keuze, laagcalorische producten en variatie?

Haak hierop in met goede suggesties en verras je gast én verhoog je omzet:

  • Vraag actief wat je gast wil drinken en wijs op het assortiment.
  • Als je gast koffie bestelt, vraag dan actief of ze er een flesje water bij willen kopen.
  • Laat je gast kennismaken met nieuwe merken en producten, zoals Fuze Tea en Chaudfontaine Fusion.

Ga samen met je barcollega’s aan de slag met deze activatie en zichtbaarheidstips:

Activatie- en zichtbaarheidtips Activatie- en zichtbaarheidtips

Richtlijnen voor een goede indeling

  1. Plaats je koelkast zichtbaar waar je gast bestelt.
  2. Volg zoveel mogelijk de plaats en de volgorde bij het vullen van de koeling.
  3. Plaats segmenten bij elkaar (Cola, ijsthee, water).
  4. Zet laagcalorische producten in het gezichtsveld.
  5. Plaats minimaal 2 posities per verpakking, liever 3.
  6. Plaats hardlopers breed op het schap.
  7. Maak verticale blokken.
  8. Maak kleurcontrasten.